מסלולים מומלצים

מסלול של 12 ימי טיול

יום 1- נחיתה בשדה התעופה של בוקרשט , נסיעה ל-Snagov לפנסיון . לאחר שהשארנו את המזוודות במשרד הקבלה יצאנו לתור את העיר. אתרים מרכזיים בעיר: בית הכנסת CORAL עדיף להגיע בשעות התפילה, כפי שאנחנו הגענו לתפילת שחרית, ואז קבלנו הסבר על הבית כנסת ועל הקהילה, כמובן שגם תרמנו בעין יפה.
משרדי הקהילה נמצאים בחצר בית הכנסת. המשכנו לגן היפה CISMIGIU שפירושו מחלק המים, במרכזו אגם מלאכותי, מקום יפה מאד. המשכנו אל כיכר המהפכה, הארמון המלכותי ששם נאם צ`אושסקו, וששם התחוללה המהפכה בשנת 1989. המשכנו אל ארמון הפרלמנט ואותו בנה צ`אושסקו, סיורים מודרכים מתחילים בשעה 10:00, מומלץ. בקרנו בכיכר אונירי, ובקרנו בקניון המרכזי מומלץ לקנות קרמים לנשים GEROVITAL, זולים ובאיכות מעולה. בערב יצאנו למסעדה יפה עם פולקלור TERASA DOAMMEI (מסעדת האדונים) ST, Doammei 9 טל: 02-1314-6481, מומלץ להזמין מקומות מראש. לישראלים המחירים זולים כ-100 ₪ לזוג. מומלץ לבקר באגם שב-SNAGOV, אך המקום נפתח בשעה 10:00 בבוקר.

יום 2 - יצאנו מבוקרשט למנזר קוזיה Cozia, דרך כביש מספר 7 עד פיטשטי PITESTI ואז התחברנו לאוטוסטראדה לכיוון RAMNICU VALCEA, הנוף בכביש מספר 7 יפה. ב-Cozia, נכנסנו למנזר וממנו צפינו על הנהר אולט OLT והתחנה ההידרואלקטרית שבנו עליו, ממש יפה ומרשים, לא להחמיץ. המשכנו ל-Curtea de Arges, מומלץ לבקר במנזר, ומשם להמשיך לכביש הגבוה ביותר באירופה Trans FAGARAS טרנס פאגארש. הגענו לאגם Vidraru, עם התחנה ההידרואלקטרית, והסכר הגדול, כשמעל משקיף פסל
החשמל (קראנו לו רובוטריק). לא להחמיץ. המשכנו לאגם Balea שנמצא בפסגת ההרים בגובה 2,040 מטר עם אגם קטן אך מדהים ביופיו, ושלג מסביב, המקום פתוח רק בקיץ בשל תנאי מזג אויר קשים. הדרך עצמה יפה ומפותלת ונופים מדהימים גם זאת אסור להחמיץ (שוויץ). המשך נסיעה דרך SIBIU לכפר קטן ופרימיטיבי SIBIEL, ארוחת ערב בשרית המתינה לנו במקום, לינה ולמחרת ארוחת בוקר טובה. 30 יורו לזוג. המסלול ארוך וקשה, כ-300 ק``מ, לא מומלץ לעשות דרך ארוכה כל כך, אלא כפי שהמלצנו למעלה רק 200 ק``מ ליום. מומלץ לקצר את היום וללון ב-Curtea de Arges ולמחרת להשלים.

יום 3 - חזרנו לביקור ב-SIBIU, אתרים מרכזיים: מוזיאון ברוקנטאל, עם יצירות אומנות המתארות גם סיפורים הקשורים למקורות היהדות, משה רבנו, יוסף, יעקב, ומגדל המועצה עם תצפית יפה על העיר, ביקור בכנסיה כשלמזלנו היה גם טכס נישואין של זוג צעיר, (ברומניה טכסי החתונות מתקיימים בימי שבת). ביקור בגשר השקרנים, וביקור בפארק והאגם וגן החיות שבתוכו DUMBRAVA. נסיעה לכפר בירטון Beirton, ביקור בכנסיה אשר על הגבעה שבמרכז העיר, ובחצר האוצר אשר בכנסיה עם דלת והמנעול הרב בריחי של ימי הביניים, המקום עובר טיפול קוסמטי, שיפוצים. לרגלי הכנסייה יש מסעדה טובה בסגנון ימי הביניים, מומלץ לאכול כל דבר, ולהתחיל במרקים שלהם הנקראים צ`ורבה CHORBA, ממליגה שזה הפירה של הרומנים שעשוי מקמח תירס. ובשרים מכל הסוגים והמינים איש איש לפי טעמו. באופן כללי אנו ממליצים על המזון שמגישים במסעדות, ולא לפחד לנסות דברים חדשים ולא מוכרים, הכל טעים, טוב, וזול, למי שאין בעיית כשרות זו חגיגה גסטרונומית. בסמוך למסעדה אכלנו אצל רוכל עוגה בצורת גליל, שנאפת על גריל פחמים שנקראת קורטוש קולאק.

המשכנו ל-Sighisoare סיגישוארה, עם מגדל השעון ובסמוך ביתו של ולד צפש (דרקולה) תצפית יפה מהמקום.
נסענו ל-Targu Mures טרגו מורש, ביקור בארמון התרבות, בניין העירייה פסל הזאבה והתאומים רומולוס ורמוס (כמעט בכל עיר יש אחד כזה), פסל החייל הרומני ``אברם ינקו`` ושעון העיר שפועל והעשוי פרחים המוצב בשדרה (מקסים). המשכנו בנסיעה עד לכפר אלבאק Albac, במטרה לבקר למחרת בבוקר בפסטיבל הבתולות בכפר אברם ינקו Avram Inku, שמתקיים אחת לשנה ביום ראשון שלפני 20/07. למעשה זו הסיבה לנסיעה לכפר זה. אם אין פסטיבל אין מה להגיע למקום ומומלץ לישון בטרגו מורש, אם יש פסטיבל כדאי לנסוע מ-Sibiel. ל-Alba Iulia ומשם לאלבאק.

יום 4 - מאלבאק Albac נסענו בבוקר לכפר אברם ינקו, לצערנו הרב, מזג האויר המעונן גרם לסגירת ההר, ולביטול הפסטיבל שלו מחכים כל תושבי האיזור שנה תמימה. נסענו לטורדה Turda מומלץ לבקר בקניון, והמשכנו לקלוז` Cluj, כאן ביקרנו באתרים: פיאצה אונירי, קתדרלה של מיכאל הקדוש, פסל הפרש, הקתדלה הלבנה, פסל אברם ינקו, שוק הפרחים והגן הבוטאני עם פרח האמזונה הענק. ביקור באגם Fantinele ובכפר Belish. הסיפור שמאחורי האגם: צ`אושסקו הורה להקים סכר על נהר בליש שמטרתו לספק מים וליצור חשמל לעיר קלוז`, כתוצאה מכך נוצר האגם שהציף את כל הכפרים שהיו בעמק, בזמן השפל ניתן לעיתים לראות את צריחי הכנסיות. מומלץ מאד. ארוחת ערב אכלנו בפנסיון שבו לנו בגילאו Gilau.

יום 5 - נסענו לכיוון חבל מרמורש Mare Mures, ל- Sighetu Marmatie אתרים מומלצים: בית הכנסת, הבית של אלי ויזל רואים מהרחוב את האנדארטה, כלא סיגט. המשכנו לכיוון ספנטה Sapanta, ביקור בבית הקברות העליז, (לשובבים מומלץ להיכנס מסביב, דרך השער הצדדי ללא תשלום בכניסה הראשית לא גובים כסף מכולם, ממש מוזר), מאחורי בית הקברות נמצא ביתו של האומן שמייצר את מצבות העץ המיוחדות. שמו דימיטרי פופ והוא למעשה שולייתו של האומן המקורי והראשון יוהן סטנפטראש. מומלץ מאד לראות כיצד הוא עובד. בחצרות הבתים של הכפרים הסמוכים ניתן לראות תופעה של כלי מטבח התלויים על העצים לשם ייבוש, והסיבה לכך, היא הצפיפות הרבה שהייתה בעבר בבתים, וזה היה פתרון טוב וזמין. המשכנו ל-Vadu Izei שזה עמק ששוכנים בו כפרים שהמאפיין אותם הוא שערי עץ מגולפים ומיוחדים במינם. המשכנו ל-Bassana כפר שיש בו מנזר ובתוכו כנסיות עץ מיוחדות במינן, משנת 1720, פרי יצירתם של אומנים מקומיים. מומלץ. המשכנו ללינה בכפר הקטן והפרימיטיבי בוטיזה Botiza. קיימת תופעה מיוחדת בכפרים, שבשעות הערב 19:00 ואילך, חוזרות כל הבהמות מהאחו, ובאופן עצמאי חוזרות לבתיהן, ``ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו``.

יום 6- נסיעה לכיוון תחנת הרכבת שנמצאת בעיירה Viseu de Sus, זו רכבת קיטור ישנה מאד, שיוצאת רק פעם אחת ביום, בשעה 08:30, ומומלץ להגיע לפחות שעה לפני כן בכדי לתפוס מקום, ולקנות כרטיסים.
רכבת זו היא רכבת לפועלים חוטבי עצים שמסיעה אותם לאתרי כריתת העצים ויורדת חזרה כשהיא מעמיסה על קרונותיה את גזרי העצים ומעבירה אותם מאתר הכריתה אל התחנה שבעיירה ומשם הם מועברים למנסרות. הרכבת עוברת באחד העמקים היפים והפראיים ברומניה לאורך 65 ק``מ במהירות של מקסימום 25 קמ``ש, לאורך וצמוד לנהר הווסר Vaser, נוף מדהים ביופיו, לאחר שהתיירים גילו את הרכבת נדחקו רגלי הפועלים ולהם נמצא פתרון תחבורתי אחר. כל סידורי ההסעה והתחנה עדיין לא ברמה תיירותית, אין מסעדות לא בדרך ולא בסוף המסלול, ויש להצטייד במים ומזון ליום שלם, 8 שעות! לא להחמיץ!. במהלך הנסיעה עוצרים מספר פעמים בכדי למלא מים לדוד הקיטור של הקטר, שירותים בטבע, צילומים של נוף בראשית, מרהיב. בסוף המסלול יורדים כולם להפסקה של שעה וחצי, לפיקניקים וסיור בסביבה, מעבר מצד אחד לשני של הנהר על גשר של בולי עץ. לא ניתן להגיע למסלול הזה בשום דרך אחרת, אלא ברכבת זו בלבד ולמסלול המלא.
חזרנו בשעה 17:00 לערך ונסענו לוטרה דורני Vatra Dornei, לאחר התארגנות במלון, יצאנו לארוחת ערב במסעדת קסה בוקובינה שנמצאת ליד המלון סמוך לאצטדיון הכדורגל והכדורסל המקומיים. מומלץ.

יום 7 - סיור בעיר כולל הגשר שחוצה את העיר, הקתדרלה, הגן עם הסנאים, מומלץ לקנות אגוזים להאכלת הסנאים. נסענו למנזר וורונט Voronet עם הציורים שמחוץ לכנסיה, שנועדו למשוך מאמינים מבין תושבי הכפרים הסמוכים שלא ידעו קרא וכתוב. גם כאן יש סיפורים הקשורים לנצרות וליהדות .והמפורסם שבין הציורים הוא ציור יום הדין, שבו רואים תור של אנשים הממתינים להיכנס לגן העדן, הוכרז על ידי אונסק``ו כאתר מורשת עולמית. המשכנו לסוציאבה Suceava שהיתה בעבר עיר הבירה של מולדובה, שיש בה מבצר גדול, מרכז תיירותי נעים, ולינה במלון קלסיק.

יום 8 - נסענו לקוטנארי Cotnari לסיור ביקב. יש לתאם סיור מראש, הדבר כולל סיור ביקב, בליווי מדריך, טעימות 4 סוגי יינות, לבנים בלבד, אין במקום יינות אדומים, הטעימות התקיימו בחדר אירוח מפואר ממש כמו מלכים, ניתן לרכוש בקבוקי יין. יש לציין שרומניה נמצאת במקום הרביעי באירופה בייצור יין והיקב הזה זכה בהרבה מדליות. ומייצאים ממנו גם לישראל. מומלץ. משם המשכנו לעיר יאסי Iasi, סיור במרכז וארוחת ערב במסעדה עם זמרים
TREI SARMALE, רצוי לתאם מראש. אכלנו ורקדנו בכיף. לינה במלון אונירי ראה למעלה.

יום 9 - סיור בעיר יאסי, התאטרון הלאומי, ארמון התרבות, הקתדרלה TRI IERARHI, יש לתאם ביקור בבית הכנסת עם הקהילה היהודית. בית הקברות היהודי שבו קבר האחים לזכר הנספים ברכבת המוות ובפוגרום, מוזר אבל גובים דמי כניסה, אך הגרוע מכל אלה הכלבים שמדיפים סרחון למרחקים.
חברנו עמנואל מצא שם את קבר סבו אמרנו קדיש ואל מלא רחמים, מאד מרגש. המשכנו לפיאטרה ניאמץ Piatra Neamnt לאחר התארגנות בפנסיון (ראה לינה), יצאנו לסיור באגם ביקאז. אכלנו במסעדה הצמודה לאגם. מומלץ. ויצאנו לשייט באגם, אשר היה מלא באשפה ובקבוקי פלסטיק ריקים בעקבות השיטפונות האדירים שהיו במקום מספר ימים לפני שהגענו. מומלץ. את ארוחת הערב סעדנו בפנסיון, מומלץ להזמין מרק צו`רבה בתוך כלי עשוי מלחם.

יום 10 - נסענו למעברי ביקאז Cheile Bicazului, המקום נבחר כאחד המקומות היפים באירופה, מומלץ לעצור במקום, להתרשם מהסחורות המוצגות על ידי הרוכלים, ולהצטלם וגם להתמקח על המחירים ולקנות, שווה. המשכנו לאגם לאקו רושו, האגם האדום, שנוצר עקב פעילות וולקנית בשנת 1837. מומלץ אף לשוט באגם ולאכול באחת המסעדות. המשכנו לטושנאד Baile Tusnad מתוך כוונה להגיע לאגם Sfantaana אך בשל השיטפונות הכביש נסגר למעבר. לכן המשכנו לבראן Bran. לאחר התארגנות בצימר יצאנו לארוחת ערב בכפר מואצ`ו הסמוך, יש מספר מסעדות פולקלור מקומיות יפות.

יום 11- ביקור בטירה ליד הצימר, טירת דרקולה Bran. סיניה ביקור בארמון פלש. לא לפספס, ממש מדהים ביופיו החיצוני והפנימי, כולל הגן. אכלנו במסעדת פרדיננד 0722-526110 תפוחי אדמה בנייר כסף צו`רבה ועוד. ארוחת ערב בפויאנה ברשוב במסעדת COLIBA HAIDUCHILOR מיוחדת במינה, עם עורות של בעלי חיים על הקירות, כלי נשק, ירקות תלויים, עוף על גריל ועל האש בשרים טובים מרקים טובים, יש לשים לב שמנת גלידה יותר יקרה מכל הארוחה.

יום 12 - היום האחרון לטיול, ביקור בברשוב, במדרחוב, בכיכר, בית הכנסת המיוחד, כולל הדרכה בעברית של נציגת הקהילה היהודית, הכנסיה השחורה, ונסיעה לבוקרשט. ביקור בפארק Herastrau עם אפשרות לשייט באגם וטיול בשבילי הגן היפה לאורך האגם.